| Dashboard |
- Cintun Amoiyya -
oh..my resipi for trifle..~
Wednesday | 11:21 AM

gie holiday kl ary tuh
semue rumah sedare,aku pegi..merantau larh katekan..biler agy nk wat camnie..hehehe...release tension aku biler jmpe ngan ank buah aku yg daa lbih kurang 3 bulan x jumpe..(last jumpe,raye ary tuh..)

stelah rndu2 semue tuh daa x der..tibe lar mse lak akuh gie umah mak sdare yg trsyg..kat rawang,tasik puteri...akuh pegi 2 hari jer..coz akuh daa tergese2 nk balek klate nii..ngeri tercayam..hahha..

so,time kat saner,kbetulan 22 hribulan 12 ai tuh..msuk larhh 11 tahun,si spp aku(haziq @ msre dpnngil ajik..~)..so,kakak yg sulong nyer..(nurul athirah bt sobri@ mesra dpnggil k.long..)bermula larh kejenye..abis kne tempias kat aku..nk wat special trifle kat adek dy...si ajik tuh...so,aku mmg bab2 masak nih..soal yg last skali larr..hahaha...so,biler balek kat umah aku praktik balek care nk trifle tuh..coz buleh mkn raye nnti..hehehe..luar biase btul rasenyer..~

inilah resipinya...!!

Bahan-bahan ( 5-7 )

  • 1 tin susu cair
  • 1 sd besar gula
  • 4 sd besar tepung kastard
  • 1 mangkuk air- utk dicampurkan dengan kastard
  • ½ biji kek gulung sederhana saiznya
  • 1 tin buah-buahan campur- asingkan air dan buahnya
  • 1 peket agar-agar jeli kristal Nona
  • 1 mangkuk air panas

Cara-cara

  1. Panaskan susu cair dengan gula. Kecilkan api.
  2. Bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk. Masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat dan kastard pekat. Tutup api.
  3. Di dalam bekas berasingan, susunkan kek gulung sehingga habis. Kemudian, basahkan dengan air buah-buahan tin.
  4. Masukkan buah-buahan tin hingga habis.
  5. Tuangkan bancuhan kastard ke atas susunan buah-buahan tadi.
  6. Untuk jeli, larutkan jeli bersama semangkuk air panas. Kacau hingga sebati.
  7. Akhir sekali, tuangkan jeli tersebut di atas kastard dan sejukkan. Bila betul-betul keras, bolehlah dihidangkan.
shodap bena!

Older Post | Newer Post
Amoi Next Door

Emak saya cakap :
muka saya 10% macam abah, 50% macam mak, 40% macam Amoi :)
Facebook | Tumblr
Let's Friend Human

Dah Follow ? Thanks so mash. Sorry sangat guys, kalau nak suruh AMOI follow balik, leave ur message dekat Facebook, Twitter eh. Sure 100% AMOI akan follow balik! Marah sama shoutbox tau. Buat perangai! Okey, Ciao :)
Credits
Fully Editted by: Amoi_Ninie
Skin by : Iezanh Ijan
Best View : Google Chrome